Att tänka utanför bloxen

Henrik-Alexandersson.se är en favoritblogg just nu. Jag har alltid smågillat Henriks texter, trots att jag starkt ogillar den libertarianska ideologi som är till grund för dessa  – att varje individ ska få göra som de vill, oavsett vad det får för konsekvenser för samhället i sin helhet; ett begränsat frihetsbegrepp som inte tar med människors skilda förutsättningar i beräkningen. Att ”staten” är den enda struktur som begränsar individers frihet.

Vanligen finns det en uppsättning åsikter man ska omfamna som ”vänster” och en annan som ”höger”. Visst finns viss variabilitet inom blocken, men Gud förbjude att man uttrycker uppskattning för den andra, onda sidan. Detta är så oerhört tröttsamt. Själv hoppas jag på en rödgrön valutgång i september nästa år, men har rätt svårt för exempelvis bloggen Alliansfritt Sverige, som huvudsakligen fokuserar på hur fel precis allt som Alliansen står för och gör är.

Men det jag gillar med HAX bloggande är att han konsekvent utgår från sin ideologi och inte bara sparkar åt alla håll, utan även kramar åt alla håll. Det senare upplever jag som ovanligt: Visst finns det självkritik  inom blocken och inom partier, men det är sällan man ser att någon uttrycker uppskattning för något som kommer från andra sidan, i alla fall utan att man lägger in en brasklapp om hur detta förmodligen var ett misstag i arbetet. HAX jobbar nu som nån slags piratpartistisk funktionär, Christian Engströms högra hand i Europaparlamentet. Där samarbetar de huvudsakligen med vänstern och de gröna i integritetsfrågor som Telekompaketet. Det är uppfriskande och spännande läsning. Till exempel gillar jag detta inlägg om patent.

Meta-noter:

  1. Det är mycket mysigare att benämna personer vid förnamn snarare än efternamn.
  2. Varför används ”krama” och ”kramare” oftast i pejorativa konstruktioner? Typ ”Israelkramare”, ”FRA-kramare”…
  3. Varför bloggar jag så långsamt? Det tar ibland åratal för mig att formulera några enkla rader. Mindre självcensur! Våga vara småkorkad. Nu lämnar jag detta inlägg halvoigenomarbetat och går och äter lunch.

Uppdatering: Vill tillägga, när jag ändå är inne på libertariankramande, att Johan Norberg skriver mycket klokt om den senaste tidens ”Fremskrittspartiet är i själva verket ett finfint liberalt parti”-tyckande inom den svenska lunchätande liberalbloggosfären. Apropå lunch. Det var bara det.

One response to “Att tänka utanför bloxen

  1. Staten är den enda struktur, som låter individen uppnå sin fulla potential. Hitler t.ex.
    ”Liberalerna” är alls inte fiender till staten; när det börjar blåsa lite snålt, kryper dom alla in i dess famn. Är det inte det vi ser ?

    Nej. /Otto

Kommentera

