Jinge och Lasse Wilhelmsson

Bloggen Jinge.se uppmärksammades tidigare i år för att ha nämnts av Lars Ohly som en av hans favoritbloggar, trots att den innehåller antisemitism. Flera exempel på detta finns samlat på Citat från Jinge.se, en sida som Svenska Kommitén mot Antisemitism ligger bakom. Exempelvis så nämns att förintelseförnekaren Lasse Wilhelmsson varit en återkommande gästbloggare på Jinge.se.  Läs även Jonathan Lemans ”Lasse Wilhelmsson och hans sällskap”.

Numera verkar även Jinge ta avstånd från Wilhelmsson. Se till exempel hans kommentarer till ”al Quds”-demonstrationen: Mohamed Omars demonstration i bråkMohamed Omars samarbete med Nazister.

Om man försöker kolla på någon av Wilhelmssons gamla texter på Jinge.se, som denna länk som anges av Leman, så nås man bara av ett 404-meddelande: Sidan finns inte.

Det är bra att man kan ändra åsikt och korrigera gamla misstag. Det är prima. Men däremot tycker jag inte att det är så snyggt att bara ta bort ett kontroversiellt blogginlägg. Som om den aldrig funnits  där. Bättre då att ta bort själva texten och ersätta den med ”Jag ber om ursäkt för innehållet som tidigare var här”, eller nåt. Jag hittar liksom ingen kommentar om det här på Jinges blogg överhuvudtaget. Men jag kanske googlar dåligt.

4 responses to “Jinge och Lasse Wilhelmsson

  1. Pingback: Submission, yttrandefrihet och islamofobi « Obehindrade tankar

  2. ”Det är bra att man kan ändra åsikt och korrigera gamla misstag. Det är prima.”

    Jinge har av allt att döma inte ändrat någon åsikt. Lasse Wilhelmson dumpades som taktisk damage control. Antisemitismen fortsätter alltjämnt på jinge.se såväl i Jinges postningar som i kommentarsfältet.

    Ohly-jinge-debatten och den efterföljande om Mohamed Omar tydliggör att det finns olika grov antisemitism. på Jinge-nivån handlar det om ”Förintelseindustrin” och insinuationer om Israels föregivna makt över svenska medier och annan konspirativ vekrsamhet med judiska förtecken.

    Omar-Wilhelmson-Rami-nivån är istället öppet Förintelseförnekande, kontakter med nazister och öppet tal om en judisk/sionistisk världskonspiration.

  3. Hej Jonathan, vad kul att du hittade hit och kommenterar!

    Jo, jag inbillar mig inte att Jinge ändrat sig vad gäller gränsen mellan ”Israelkritik” och antisemitism. En del exempel som citatjinge tar upp som fortfarande ligger kvar på sidan ger mig rysningar, jag tänker just nu på den där med Familjen Bonnier och Jesus…

    Vad gäller Wilhelmsson så tycker jag ju att man får acceptera det han säger, Jinge. Om han nu tar avstånd så är ju det bra. Men han borde inse att genom att bara radera inläggen som om inget hade hänt så motverkar han sitt syfte eftersom det påminner om… hist0rierevisionism. (Fan, att jag missade att plocka den enkla poängen i själva inlägget.)

    Eller vet du förresten om han _har_ kommenterat detta någonstans? (Att Wilhelmssons texter plockats bort.) Jag hittar inget med googlehjälp…

  4. Nope, jag är ganska säker på att Jinge inte har kommenterat det. Ohly skjuter ju in sig på Wilhelmson som antisemit medan Jinge framför allt beskrivs som oaktsam.

    Här finns länkar till samtliga (tror jag) debattinlägg
    http://skma.wordpress.com/2009/05/13/inlagg-i-ohly-jinge-debatten/

    Jag misstänker att en förutsättning för att det inte skulle bli fråga om uteslutning för Jinges del var att han förskjöt Wilhelmson.

Kommentera

