Bojkott

Bojkotta Israel, tycker många Israelkritiker. Här är några saker jag funderar över:

  • Israel begår övergrepp mot mänskliga rättigheter, ockuperar territorier och trotsar FN-resolutioner. Det är jag med på. Men är de unika i världen om detta? Varför allt detta fokus på ett land? Vilka är egentligen de största skurkarna? Borde vi inte bojkotta Kina, till exempel, i så fall? (Den här typen av argument brukar jag själv möta med att bara för att det kanske finns värre eller viktigare problem betyder inte det att man ska ignorera det mindre problemet. Men om man uppmanar till bojkott av ett visst land, och inte av andra, så måste man ju kunna motivera att detta land är ”värst”?)
  • Det motiveras med att Israel liknas vid Sydafrikas Apharteidsystem (se t ex itisapartheid.org), och detta systems fall var just omvärldens omfattande bojkott. Men går det verkligen att jämföra? Det här måste jag sätta mig in i mer.
  • En grej som jag alltid har känt mig tveksam inför är turism-bojkott, att man inte ska åka och turista i ett land som kränker mänskliga rättigheter. Förr var det mycket prat om att inte åka till Turkiet, till exempel. (Det är det kanske fortfarande.) Men är det inte viktigt att folk från olika kulturer möts? Att man åker och upplever och ser hur det ser ut på plats, för att öka förståelsen av situationen? Nu är det i och för sig kanske skillnad på att åka till Eilat och slappa, och att åka till Jerusalem och besöka al-Aqsa-moskén… Så man kanske kan säga att det är skillnad på att besöka ett land och att turista i ett land, och att det är det senare som ska bojkottas.

Kommentera

